Er is een felle discussie
gaande naar aanleiding van de tentoonstelling van Marlene Dumas.[1]
Marlene Dumas; The Crucifix, 2011 |
De grondreden van deze discussie is of je nu wel of niet
over kunst mag/moet/kan schrijven. Nadat Sander van Walsum in de Volkskrant zijn
mening schreef (Opinie & Debat van 9 september), met daarop een reactie van
Joost Zwagerman ook in O & D op 11 september en Arnon Grunberg in Voetnoot
van de Volkskrant van 11 september, en daarna weer een stuk van Maarten Doorman,
enz enz…. blijkt wel dat kunstschrijverij een hot item is. Tel daarbij een groot aantal ingezonden brieven
en ziedaar, kunst leeft.
Picasso: La guenon...1951 |
In de krant van
vandaag (12 sept VK O&D) lees ik dat er op de middelbare
school nauwelijks aandacht wordt besteed aan kunst. Oei, dat zie ik toch
anders, en met mij, hoop ik vele leerlingen die de afgelopen dertig jaar lessen
kunstgeschiedenis hebben gevolgd. Kern van mijn lessen was dat ieder in staat
is een eigen mening te vormen over kunst, maar dat het daarbij wel erg fijn is
als je een paar basisgegevens kunt hanteren. Ik zie voor de ruimtelijke
beeldende kunst als basisgegevens de elementen compositie, vorm, structuur en
ruimtelijke werking. Het voert te ver om dat hier nu uit te leggen, maar dat
deed ik graag tijdens al mijn lessen, een vrolijk begin was het ontdekken
van een dubbele auto in een apenkop..
Maar hoe leer je
dan kijken en interpreteren? Dat leerde ik weer van mijn docenten die me op het
pad brachten van iconografie en iconologie. Twee verwante kunsttheoretische benaderingen
die de beschouwer van elk kunstwerk de kans geven om enige afstand te nemen en
na een eerste emotie dieper in te gaan op kunstwaardering door tijd, plaats,
ruimte en betekenis te onderzoeken van een werk.
Kunst kan en mag vragen oproepen en wat is het
dan fijn als je bij bronnengebruik kunt lezen wat de maker zelf schrijft. Met
enig geluk lees je over opvattingen van de kunstenaar, over inspiratie en
aanpak. Als je die informatie kritisch gebruikt staat de weg naar een open
benadering van een kunstwerk open.
Woodworks: DÃomell, 2006 |
Als ieder nu eens net zoveel tijd zou nemen om te beschouwen,
als dat een kunstenaar bezig is om te maken, dat zou veel discussie overbodig
maken.
Zet dus vooral stoelen neer in een museumzaal en galerie…………
Geen opmerkingen:
Een reactie posten