Opnieuw Kom binnen, maar nu anders.
………de
kunstenaar zag iets, en jij hebt het nakijken.......
In het
Hongaars betekent het achtervoegsel - be/-ba, naar binnen. Megyek a boltba betekent: ik ga de winkel in. Ik wil het
dit keer hebben over binnenkomen in een kunstwerk, want hoe kijk je naar een object? Kijken is één,
maar iets zien? Je kunt ook be-kijken, als het ware naar binnen kijken. Als je goed leert kijken ga
je meer zien, je verwerft in-zicht.
In het
voortgezet onderwijs maakt het vak kunstbeschouwing deel uit van de kunstvakken, waarin de leerlingen, naast het zelf beeldend zijn, leren naar kunst te kijken. Het voert te ver om hier de hele vakinhoud te
behandelen, maar er zijn een paar uitganspunten die hier beschreven kunnen worden. .
Het eerste
wat je jezelf moet gunnen is tijd.
Neem de tijd om lang(er) naar een object te kijken. Hier volgt daarvoor een eenvoudige
oefening.
Oefening 1 Probeer
een beeld te beschrijven, en wel zo dat een ander die het niet ziet, zich kan
voorstellen hoe het eruit ziet.
Door deze
oefening, die tijd kost, dwing je jezelf om even stil te staan bij een object,
en door dit beschrijven ga je al meer zien. Bij dit beschrijven ontstaat vanzelf al het eerste
beoordelen. Je vindt er iets van. Vind jij het mooi of niet mooi, knap gedaan,
kunstig dus? Dit is de opstap naar beschouwen.
Oefening 2 Probeer daarna het beeld te
verklaren, waar gaat het over? Kun je een titel geven aan het werk, zie je een
onderwerp? Gebruik hierbij je eigen
kennis, je algemene ontwikkeling, en sluit zeker je gevoel niet uit.
Dan komt de
volgende stap waarin je gaat be-kijken. In kunstterminologie heet dit iconografie. Nieuwsgierigheid en verwondering zijn hierbij goede
drijfveren. Let daarbij
op onderdelen van de vormgeving, zoals bijvoorbeeld vorm, kleur, licht, compositie, materiaal, techniek. Maar
hoe zit dat met de voorstelling? Wat zie je eigenlijk, het gaat nu om het zoeken
naar betekenis. Hiervoor komt
bronnenonderzoek in aanmerking, dat kan zijn: toelichting door kunstenaar, door
galeriehouder, kunstuitleen, zaaltekst, catalogustekst, (kunst) historische
tekst, kunstprogramma op tv, internet, bibliotheek. Vanuit de kennis die je hebt
opgedaan uit kijken en onderzoek kom je tot interpretatie.
Een fraaie valkuil bij
het bekijken en interpreteren van een kunstwerk is dat je vanuit te weinig
gegevens, of teveel vanuit je eigen weten, begrip en tijd, een betekenis
toekent aan een beeld. Ik noem dat
fraai, omdat uit de kunstgeschiedenis blijkt dat de interpretatie nogal eens
kan wisselen in de loop van de geschiedenis. Geloof dus gerust in je eigen
waarheid, en als het lukt, geniet gewoon
van het kijken en ervaren.
Ik herinner me een ervaring van
jaren geleden in het Tate Modern in
Londen[1].
Ik ging op zoek naar het werk van Rothko, en
daar in de zaal, zittend tussen de negen doeken was ik sterk onder de indruk
van de rust die dit alles uitstraalde. Die ervaring, iets wat in de literatuur
de aura van het kunstwerk[2] heet, is uniek voor de tijd en ruimte waarin je het
kunstwerk be-kijkt en ervaart. De rust
die in deze de ruimte aanwezig heerst, beïnvloedde de bezoekers; een jong stel dat luid
lachend binnenkwam was binnen twee stappen stil.
In elke galerie zou
eigenlijk een goede mogelijkheid moeten zijn om rustig te zitten en te “genieten”.
Nu de laatste
oefening: probeer maar eens dit beeld te be-kijken, en als je dan in de
gelegenheid bent, kijk dan eens in het echt in de galerie.
[2] Naar
Walter Bejamin: Het kunstwerk in het tijdperk etc, zie : https://sites.google.com/site/kunstfilosofiesite/Home/teksten/benjamin-het-kunstwerk-in-het-tijdperk-van-zijn-technische-reproduceerbaarheid
Geen opmerkingen:
Een reactie posten